Cardul Tahograf
Informații despre Cardul Tahograf

Vehiculele utilitare și de mare tonaj nu-și pot desfășura activitatea fără tahograful digital şi cardul tahograf, de aceea, acesta continuă să fie extrem de important pentru administratorii de flote și șoferi.

Utilizarea tahografului digital este obligatorie în Uniunea Europeană pentru toate vehiculele de marfă fabricate după ianuarie 2006.

Această obligativitate legală este dublată de performanța dispozitivului digital care oferă utilizatorului posibilitatea de a înregistra și stoca în siguranță datele, de a le accesa rapid, de a le putea analiza și imposibilitatea de manipulare a datelor din diagrama tahografului.

Informațiile înregistrate de tahograful digital sunt stocate atât pe carduri cât şi în memoria internă a aparatului tahograf. Pentru citirea și interpretarea datelor înregistrate de tahograful digital, managerul de flotă are nevoie de un soft special.

Acte necesare pentru cardul tahograf

Obținerea cardului tahograf pentru conducătorul auto necesită depunerea următoarelor acte:

  • Cerere-tip;
  • Copie act de identitate;
  • Copie permis de conducere (categoriile C, C1, D, D1);
  • Copie act doveditor al reședinței în România;
  • Fotografie recentă tip buletin cu formatul 25×32 mm;
  • Chitanța prin care se dovedește plata taxei pentru eliberarea cardului;

*Cetățenii străini care provin din țări din afara UE vor depune suplimentar și act doveditor al dreptului de muncă în România.

Cardul tahograf pentru companie – permite blocarea și descărcarea informațiilor din tahograf.

Cardul tahograf are o valabilitate de 5 ani și obținerea lui se face în baza următoarelor documente:

  • cerere tip disponibilă la agenția teritorială ARR;
  • dovada efectuării plății pentru taxa eliberării cardului.

Cardul tahograf pentru service – este valabil 1 an și se folosește pentru activarea, montarea sau salvarea datelor.

Actele necesare pentru obținerea cardului de tahograf pentru service sunt

  • Cerere tip;
  • Copia autorizației de la ARR;
  • Copia act de identitate a tehnicianului nominalizat;
  • Chitanța prin care se dovedește plata taxei pentru eliberarea cardului.

Timpii de condus și odihnă impuși de legislația europeană

  • 9 ore/zi, cu maxim 4 ore și jumătate fără oprire și minim 45 de minute pauză;
  • săptămânal șoferii pot conduce maxim 56 de ore și nu pot depăși 90 de ore pe o perioadă de 2 săptămâni consecutive;
  • repausul zilnic este de minim 11 ore, iar săptămânal de minim 45 de ore.

Autovehiculele de transport trebuie să instaleze un tahograf digital performant la prima înmatriculare, pentru diminuarea fraudelor în ceea ce privește consumul de combustibil, declararea timpilor de lucru, odihnă și pauză. Tahograful digital ajută la evitarea manipulării diagramelor, siguranța pasagerilor și păstrarea vigilenței în trafic. 

Tipuri de tahografe

Pe piață există diferite tipuri de tahograf: analogice, electronice și digitale. Ele se află la dispoziția companiilor de transport marfă și urmăresc dezvoltarea și modernizarea serviciilor de transport, eliminarea situațiilor în care șoferii ascund situațiile în care mint cu privire la timpii de odihnă și de pauză ce trebuie respectați. 

Tahograful analog

Tahograful analog funcționează pe baza unor legături mecanice la cutia de viteze. Pe acest tip de tahograf nu se poate monta un sistem de limitare a vitezei, de aceea treptat acesta este înlocuit cu tahograful digital.

Cardul Tahograf
Informații de la A la Z despre Cardul Tahograf

Un tip de dispozitiv analog este tahograful cu disc. O diagramă este introdusă în tahograf la începutul traseului și trebuie scoasă la finalul zilei de lucru.

Aceste diagrame se păstrează de către șofer timp de 28 de zile calendaristice, după care trebuie predate la managerul de flotă sau direct angajatorului. Pe tahografele analoage se trec manual timpii de odihnă sau alte activități în afară de cele de condus. 

Tahograful electronic

Cu ajutorul tahografului electronic, informația este transferată printr-un cablu electric de la impulsor la tahograf. Impulsorul generează impulsuri care sunt transformate în date de către tahograf. Modelul 1318 este dispozitivul electronic care înregistrează automat timpii de lucru.

Tahografele analogice sau cele electronice nu facilitează instalarea de limitatoare de viteză, iar acuratețea cu care acestea transmit informații este mai scăzută. Treptat acestea sunt înlocuite de tahografele digitale deoarece permit înregistrarea vitezei, staționările, timpii de odihnă și descărcarea datelor mai rapid printr-un program special.

Tahograful digital

Tahograful digital este dispozitivul care păstrează în memoria sa internă toate detaliile unei călătorii și modul de condus al șoferului. Acesta oferă și posibilitatea de printare a informației, dar este mai ales util pentru descărcarea, arhivarea și prelucrarea datelor care a devenit și o obligație legală.

Card Tahograf
Informații despre Cardul Tahograf

Informațiile înregistrate de computerul de bord sunt memorate de tahograful digital și stocate până acestea sunt descărcare cu ajutorul programului dedicat.

Principalele informații pe care le înregistrează tahograful digital

  • Numărul de înregistrare al vehiculului;
  • Identitatea șoferului;
  • Activitatea șoferului;
  • Viteza cu care s-a circulat;
  • Numărul de kilometri parcurși;
  • Verificările din service;
  • Activitățile de control.

Accesarea și analizarea datelor oferite de tahografe sunt foarte importante pentru managerii de flote auto deoarece aceștia pot obține diverse rapoarte de activitate ale șoferilor și au un control mai bun asupra modului în care șoferii conduc.

Tahografului digital are ca principal avantaj creșterea eficienței managementului din perspectiva timpului și a resurselor consumate pe parcursul unei curse.

Legislație tahograf 

Care sunt obligațiile legale ale șoferului?

Principalele riscuri pentru o flotă din domeniul transportului și pentru șoferi, implicit, sunt direct legate de sănătatea și siguranța la volan. De aceea, la nivelul Uniunii Europene a fost emisă o directivă, transpusă și în legislația din România, ce vizează timpul de lucru și timpul de odihnă a șoferilor pe traseu (Directiva 2000/34/CE). Astfel, într-un interval de 7 zile lungimea maximă de lucru este de 48 de ore iar cea de repaus este de 11 ore.

În acest context, principalele obligații legale ale unui șofer se referă la:

  • Utilizarea fără abatere a cardului șoferului;
  • Utilizarea exclusivă a cardului personal, asociat cu datele de identificare ale fiecărui șofer în parte;
  • Descărcarea datelor înregistrate pe cardul tahograf personal, la interval de 28 de zile;
  • Este obligatorie reînnoirea cardului tahograf cu minimum 15 zile înainte de expirarea acestuia;
  • Respectarea timpilor de condus și a celor de odihnă;

Care sunt obligațiile legale ale companiilor deținătoare de flote auto?

  • Tahograful digital trebuie să facă parte din dotarea vehiculului;
  • Datele din cardul tahograf trebuie descărcate o dată la 90 de zile;
  • Copii ale datelor digitale stocate din tahograf pentru fiecare vehicul;
  • Verificarea tahografului odată la 2 ani, la service-uri autorizate;

Stocarea și descărcarea datelor din cardul tahograf

Informațiile înregistrate pe cardul tahograf trebuie păstrate pe memoria internă sau în copii ale datelor pentru o perioada de minim un an de zile, perioada necesara in caz de inspectie a organelor de control.

Datele înregistrate de cardul tahograf sunt folosite pentru verificarea respectării DHL, acronim din limba engleza pentru Driver’s Hours Law, sau Timpii de Conducere si Odihna. Conform Directivei Timpului de lucru, lungimea maximă de o saptamana de lucru este la 48 de ore în 7 zile, iar perioada minima de repaus la 24 de ore este de 11 ore.

Legislația în vigoare obligă șoferii ca odata la 28 de zile sa ofere datele înregistrate de tahograf și stocate pe cardul de șofer pentru a fi citite. Chiar si dupa citire, datele trebuie păstrate pentru cel puțin un an, în caz de inspectie. Datele de pe tahograful digital trebuie descarcate integral odată la trei luni. Tahografele digitale sunt concepute pentru a stoca aproximativ 365 de zile de date, iar în momentul în care memoria acestuia este ocupata la maxim, cele mai vechi date sunt suprascrise.

Companiile de transport au obligația de a realiza copii ale datelor stocate pe tahografele digitale ale fiecărui vehicul în parte, iar tahografele în sine trebuie verificate o data la 2 ani de către service-uri de specialitate, autorizate pentru acest tip de activitate.

CargoTrack te ajută să administrezi eficient tahografele digitale:

Modul citire – descărcare date tahograf

Cu modulul Tahograf oferit de CargoTrack vei putea descărca datele din tahograful digital și cele din cardul șoferului de la distanță. Mai mult decât atât, soluţia de descărcare a datelor din tahograf simplifică procesul de contabilizare a acestora întrucât toate informaţiile sunt colectate automat.

Analiză timpi activitate tahograf

Cu modulul CargoTrack pentru analiza timpilor de activitate înregistrați pe tahograf poți automatiza procesul de gestionare a timpilor de activitate pentru fiecare șofer. Odată cu digitalizarea acestui proces se elimina și eroarea umană la calcularea perioadelor de activitate și inactivitate, creând un mod consecvent și comod de analizare a datelor.

Modulul de analiza a timpilor din tahograf este configurat special pentru legislația europeană.

Beneficiile obținute:

  • Optimizarea costurilor prin eliminarea deplasării periodice pentru descărcare;
  • Calcularea salariilor șoferilor în funcție de timpii de conducere și repaus;
  • Posibilitatea automatizării descărcărilor de tahograf obligatorii prin lege;
  • Economisirea timpului dispecerilor și administratorilor de flotă;
  • Raport al timpilor conduși sau rămași pentru fiecare zi și săptămâna în curs;
  • Raport timpi de repaus;
  • Raport pentru depășirea timpilor recomandați pentru condus.

4.7/5 - (21 votes)
Vlad
Vlad
Vlad

1 Comment

  1. Reglementări Pachet de Mobilitate 2022 | CargoTrack
    October 11, 2022

    […] autovehiculelor grele de transport marfă cu tahografe inteligente va deveni obligatorie până în anul 2024 și adaptarea tahografelor tip 1 va deveni obligatorie […]

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published. Required fields are marked *