Pachetul Mobilitate 1

Parlamentul European a aprobat în data de 09.07.2020, cu o majoritate de voturi, formalizarea practicilor discriminatorii în transportul rutier de marfă european prin adoptarea propunerilor legislative controversate ale Pachetului Mobilitate 1, fără a ține cont de situația de urgență fără precedent în care se găsește Uniunea Europeană și ignorând evident realitatea economică cu care se confruntă sectorul transporturilor rutiere, deja grav afectat de criza COVID-19.

Decizia Parlamentului European marchează un moment de răscruce pentru Uniunea Europeană, prin abandonarea principiilor de bază ale pieței unice, precum libera circulație a persoanelor și a serviciilor. Sub presiunea intereselor politice naționale, Membrii Parlamentului European au aprobat reglementări majore europene fără o analiză solidă, în contradicție cu Tratatele UE și cu obiectivele Pactului Ecologic UE.

Pierderi estimate

Experții avertizează că Pachetul Mobilitate 1, ale cărui prevederi se vor aplica începând din anul acesta, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români și asupra României, cu consecințe economice majore. Pe termen mediu și lung România va pierde aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor și se va confrunta cu o criză fără precedent pe piața muncii. Totodată, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumatate din firmele rămase care operează transport rutier internațional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.

Obligațiile impuse

De precizat este faptul că deși modificările regulamentelor europene aduse prin Pachetul Mobilitate 1 se vor aplica teoretic în condiții egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internațional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est.

  • Obligația de întoarcere acasă a camioanelor la fiecare 8 săptămâni.
  • Restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de restricționare de 4 zile, precum și aplicare regulilor de cabotaj pentru segmente rutiere inițiale sau finale efectuate într-un stat membru gazdă în cadrul unor operațiuni de transport combinat între state membre.
  • Aplicarea forțată a Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de prevederile restrictive ale legii speciale de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier care stabilesc exceptarea de la regulile  detașării pentru transport bilateral și tranzit și maxim 2 operațiuni de transport rutier internațional cross-trade.
  • Întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni și interdicția de efectuare a repausului săptămânal normal în cabină. Companiile sunt obligate să organizeze întoarcerea șoferilor lor într-un anumit loc – centrul operațional din statul membru de stabilire al firmei  sau locul de reședință al conducătorului auto.
  • Vehiculele peste 2,5 tone operate în transport internațional vor fi incluse în regulile privind accesul la piață (cabotaj) și la profesie (licențiere), iar măsura se va aplica la 21 luni de la data intrării în vigoare a noilor reguli stabilite prin Pachetul Mobilitate 1. De asemenea, vehiculele peste 2,5 tone operate în transport internațional sau cabotaj vor fi incluse in cadrul de aplicare al regulilor privind timpii de conducere și de odihnă de la 1 iulie 2026.

Când se aplică prevederile Pachetului Mobilitate 1?

Pachetul Mobilitate 1 va intra în vigoare la publicarea în Jurnalul Oficial al UE, dar aplicarea prevederilor acestuia va începe la diverse date după publicare:

  • Normele privind detașarea se vor aplica la 18 luni de la publicare.
  • Normele privind timpii de conducere și de odihnă, inclusiv întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile de la publicare.
  • Normele privind întoarcerea acasă a camioanelor și alte modificări ale regulilor de acces la piață se vor aplica la 18 luni de la publicare.

Transportatorii români au cerut permanent respingerea proiectului susţinut de ţările din vest. După adoptarea acestuia, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), şi europarlamentarii români au cerut Guvernului să atace la Curtea de Justiţie a UE (CJUE) acest pachet legislativ pentru a susţine interesele sectorului intern de transporturi.

5/5 - (3 votes)
Vlad
Vlad
Vlad

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published. Required fields are marked *