Provocarea momentului în domeniul transportului
Pachet de Mobilitate 1 – poate cea mai căutată sintagmă printre transportatori pe parcursul acestui an. Măsurile restrictive impuse de Uniunea Europeană prin Pachetul de Mobilitate 1 au fost încă de la bun început o amenințare, mai ales pentru firmele de transport mici și mijlocii afectate deja de contextul pandemic anterior.
O reglementare legislativă de acest gen venită peste prețul combustibilului, timpii mari de așteptare în vamă, criza forței de muncă, a fost un test de anduranță pentru mulți transportatori.
Directiva Detașării, Pachetul de Mobilitate 2022 au devenit subiecte dezbătute îndelung atât de specialiști în domeniu, juriști și persoane implicate în domeniul de transport. Totul a pornit de la o serie de ambiguități legislative ce au lăsat loc multor interpretări.
Pachet de Mobilitate 1 – Cum pot însă transportatorii să „supraviețuiască” noilor cerințe legislative?
În primul rând cunoscând și respectând normele în vigoare.
Pachetul de Mobilitate 1, ale cărui norme au fost implementate din 2 februarie 2022, vizează companiile de transport rutier care efectuează operațiuni de transport rutier internațional în Spațiul Economic European și în Marea Britanie.
Mai precis, șoferii companiilor de transport care realizează operațiuni de cabotaj și cross-trade în aceste zone, trebuie înregistrați în cadrul platformei IMI (Sistemul de Informare al Pieței Interne).
Ulterior, acestora le sunt emise certificate de detașare cu valabilitate de maximum 6 luni, pe care trebuie să le dețină fie în formă electronică, fie în format fizic, pe hârtie.
Trebuie să ținem cont de faptul că România se poziționează în top 3 operațiuni de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8,2%) în Uniunea Europeană, conform UNTRR.
Cross-trade – operațiune de transport efectuată între două state membre sau între un stat membru și un stat terț. Atenție! Niciunul dintre aceste state nu este țara de origine a operatorului care efectuează aceste operațiuni.
Ce sunt Declarațiile IMI?
Comisia Europeană a dezvoltat o interfață publică în mai multe limbi, prin care operatorii de transport pot transmite și actualiza informații despre detașare – IMI. Mai mult, aceștia pot transmite și alte documente relevante pentru IMI, în funcție de particularități.
Acest portal a fost creat pentru a ușura sarcinile administrative pentru transportatori și pentru a simplifica procesul de depunere și actualizare a declarațiilor publicate.
Astfel, a devenit obligatorie realizarea unei declarații de detașare în portalul special creat în acest scop, cel mai târziu la începutul propriu-zis al perioadei de detașare.
În acest sens, a fost creat un instrument pentru a gestiona schimbul de informații (inclusiv anumite date cu caracter personal) între administrațiile naționale ale statelor membre SEE.
Cine trebuie să dețină Declarațiile IMI?
Declarațiile IMI trebuie să fie în posesia tuturor șoferilor care efectuează o operațiune de încărcare sau descărcare în țările din Spațiul Economic European.
Astfel, din data de 2 februarie 2022, acordul prevede că regulile privind detașarea șoferilor au fost aplicate următoarelor operațiuni:
- cabotaj
- transport intracomunitar
Excepție fac șoferii care sunt în următoarele situații:
- tranzit (călătorie fără încărcare sau descărcare)
- transport bilateral/multilateral
- operațiuni suplimentare de încărcare/descărcare efectuate în contextul operațiunilor de transport bilateral/multilateral
Iată evoluția cronologică a celei mai controversate măsuri din domeniul transporturilor:
2 februarie 2022 – Ziua 0 a unei legi care a fost încă de la bun început o cumpănă pentru transportatorii români și nu numai
Transportatorii sunt obligați să asigure șoferilor plata pentru fiecare oră lucrată în statele în care efectuează operațiuni de cabotaj și transport cross-trade.
Înainte de a efectua un serviciu de transport, firmele sunt obligate să declare detașarea șoferilor în platforma IMI, creată pentru acest scop.
În plus, a fost introdusă obligativitatea introducerii manuale de către șofer în tahograf intrarea și/sau ieșirea dintr-un anumit stat.
21 februarie 2022 – Întoarcerea camioanelor acasă, noi restricții
Din această dată s-a introdus obligativitatea întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.
După trei operațiuni de cabotaj într-o țară timp de șapte zile, urmează perioada numită „cooling off” de patru zile. Mai precis, după finalizarea operațiunilor de cabotaj, nu se mai pot efectua astfel de acțiuni cu același vehicul în respectivul stat membru pentru o perioadă de patru zile ulterioară încheierii operațiunii sale de cabotaj din acea țară.
Excepție de la aplicarea legislativă a Directivei Detașării o fac transportul bilateral, tranzitul și operațiunile de comerț încrucișat legat de fiecare sens dintr-un transport bilateral.
Principalele efecte ale întoarcerii acasă la 8 săptămâni generează în primul rând inflație de transportatori și prețuri micșorate. În plus, se dublează numărul de camioane care fac import/export.
20 mai 2022 – obligații în funcție de tonaj
A fost integrată necesitatea licenței de transport rutier pentru vehiculele de peste 2,5 tone. Mai mult, companiile au fost obligate să îndeplinească cerința de bună reputație și să aibă angajat un manager de transport atestat în acest scop.
În plus, s-a implementat obligația privind asigurarea unei garanții financiare pentru primul autovehicul de minimum 2,5 tone, în valoare de 1800 de euro.
De asemenea, vehiculele sub 3,5 tone sunt obligate să folosească tahograful.
20 august 2022 – Întoarcerea șoferilor acasă
Șoferii care lucrează în comunitate sunt obligați să se întoarcă acasă sau la sediul companiei, la fiecare patru săptămâni. În plus, perioadele săptămânale de repaus nu mai pot fi efectuale la bordul autovehiculului, ci în spații de cazare, costurile acestora fiind acoperite de către angajatori.
Mai mult, tot din 20 august 2022, implică respectarea a două pauze săptămânale reduse de 24 de ore consecutive în cazul transporturilor internaționale, cu amendamentul că „în oricare patru săptămâni consecutive, acel conducător auto să efectueze cel puțin patru perioade de repaus săptămânal dintre care cel puțin două perioade de repaus săptămânal să fie perioade de repaus normale.”, conform eur-lex.europa.eu
Pachetul de Mobilitate. Ce ne rezervă următorii ani?
Trebuie să avem în vedere și următoarele obligații pe care va trebui să le respectăm în următoarea perioadă.
Echiparea autovehiculelor grele de transport marfă cu tahografe inteligente va deveni obligatorie până în anul 2024 și adaptarea tahografelor tip 1 va deveni obligatorie până cel târziu în 2025.
Mai mult, tahograful inteligent va fi introdus și la vehiculele comerciale ușoare, cel târziu până în luna iunie a anului 2026.
Dacă ai nevoie de servicii de consultanță financiar-juridică pentru compania ta de transport, noi avem o echipă de specialiști gata să te ajute!