Tahograful inteligent, prevăzut de Pachet Mobilitate 1, va fi montat obligatoriu pe toate autovehiculele noi începând din 21 august 2023. Astfel statele membre UE au introdus o perioadă de toleranță pe diferite categorii de vehicule.

Legea afectează firmele de transport, ultimul termen limită fiind în 2026. În țara noastră, Autoritatea Rutieră Română (ARR) a început să elibereze cardurile V2G2 începând cu luna august, 2023.

Ce presupune legea?

Comisia Europeană (CE) a publicat recent Regulamentul (UE) 2023/980 pentru a aduce modificările necesare la Regulamentul UE 2016/799, care se referă la cerințele și funcționarea tahografelor, în cadrul Pachetului Mobilitate.

Acest lucru permite producătorilor de tahografe să fie autorizați să utilizeze noile echipamente. La sfârșitul lunii mai a acestui an, un producător de tahografe a primit deja autorizația pentru cel mai recent model de tahograf DTCO 4.1, iar acestea sunt considerate tahografe “de tranziție”.

Aceste tahografe vor dispune de toate funcțiile necesare, cu excepția autentificării locației vehiculului. Poziția lor GNSS va fi înregistrată corect pentru serviciile de inspecție. Acestea urmează să fie instalate până când serviciul OSNMA (Serviciul Oficial Național de Monitorizare a Activității) va fi disponibil pe piață, probabil până la sfârșitul lunii mai 2024, cu posibilitatea de a amâna această dată în cazul în care lucrările la tehnologia OSNMA se vor prelungi.

Care sunt modificările aduse de tahograful inteligent?

Generația a doua de tahografe inteligente (V2G2) utilizează tehnologia de localizare prin satelit și o interfață Bluetooth pentru a comunica cu sistemele de transport, astfel încât transportatorii nu pot pur și simplu să își actualizeze tahografele existente. Este necesar să le înlocuiască fizic până în august 2025, împreună cu senzorul de mișcare, deoarece aceste dispozitive se pot calibra doar cu un singur tahograf.

Versiunea 2, pentru tahograful intelligent, specificată de Pachetul de Mobilitate 1 al UE aduce cu ea funcții noi și parțial modificate. Una dintre cele mai importante sarcini ale noii generații de tahograf este documentarea îmbunătățită a curselor de cabotaj și a detașării șoferilor.

Secțiunile din Regulament care menționau autentificarea locației au fost eliminate, iar o dispoziție a fost adăugată pentru a face distincția între tahograful provizoriu și tahograful final, care va fi implementat în etapa finală a lucrărilor. Este de remarcat faptul că tahografele provizorii vor putea fi actualizate odată ce tehnologia OSNMA va fi disponibilă pe piață, dar acest lucru nu va fi obligatoriu pentru transportatori.

Care sunt termenele pentru tahograful inteligent?

Pachetul Mobilitate 1 prevede începând din 2024 și retro-echiparea cu tahograf inteligent 2 a tuturor autovehiculelor care opereaza transporturi rutiere internaționale. Calendarul pentru acest proces este următorul:

  • 31 decembrie 2024 – Tahograf inteligent 2  – retroechiparea autovehiculelor cu tahografe analogice și digitale pentru transporturi internationale

      *Din 31 decembrie 2024 începe să se aplice și prevederea PM1 privind păstrarea înregistrărilor la bord 56 zile!

  • 20 August 2025 – Tahograf inteligent 2 – retroechiparea vehiculelor operând intrenațional care sunt echipate cu versiunea 1 a tahografului inteligent
  • 1 iulie 2026 – Tahograf inteligent 2 – vehicule ușoare (2.5 – 3.5 tone) operând internațional

Datele tahografului și a cardului de șofer se pot descărca și de la distanță utilizând echipamentul de monitorizare GPS FM-Tco HCV5.

Ce vehicule sunt exceptate de la această măsură?

Pachet Mobilitate 1 prevede echiparea vehiculelor care circulă internațional, dar și vehiculele din domeniul transporturilor care circula pe teritoriul țării.

Vehiculele care nu trebuie să introducă tahograful inteligent sunt cele care au o greutate mai mică de 3.5 tone, pe teritoriul României.

Atenție! În cazul în care aveți vehicule ușoare care circulă internațional, acestea sunt exceptate de tahograful inteligent numai dacă au o greutate mai mică de 2.5 tone.  Pentru vehiculele între 2.5 – 3.5 tone care circulă internațional, folosirea tahografului inteligent este necesară!

Care este prețul de implementare al tahografelor inteligente?

Firmele de transport sunt așadar obligate să înlocuiască vechile tahografe cu noile tahografe inteligente. Aceste costuri ale modificarilor vor fi suportate de transportatori, din păcate.

Costurile pot ajunge pana la mii de euro, pretul unui singur tahograf intelligent pornind de la 3.000 de lei și ajungând chiar și la 5.000 de lei.

Tahograful inteligent urmează să fie introdus treptat pe mare parte a vehiculelor de transport. Este un proces anevoios și complex, acest fapt putând fi observat de exemplu și în prelungirea termenelor inițiale. Transportatorii trebuie să treacă printr-un proces de schimbare și implementare a noului echipament.

Partea pozitivă este că atât timp cât un vehicul ușor de transport se află pe teritoriul României nu este obligatoriu să fie montat tahograful inteligent. Însă nu uitați, toate vehiculele internaționale de transport care depășesc 2.5 tone necesită echiparea cu noul echipament.

5/5 - (9 votes)
Tania Radui
Tania Radui
Tania